IPRED-lagen är till för dem som inte förstår!

När jag skriver inlägg om IPRED-lagen och för all del även om FRA-lagen kommer det en hel del kommentarer. När jag läser kommentarerna slår det mig att alla, både de som jag publicerar och de som jag av olika skäl inte kan publicera har en underlig inställning till vad som är mitt eller ditt.

När jag framhåller att lagen är till för att klargöra de regler som gäller i vårt samhälle, nämligen att det inte är tillåtet att stjäla andras saker menar de som kommenterar mitt inlägg att eftersom det finns tillgängligt på nätet och/eller att eftersom tekniken tillåter det, ska det vara tillåtet att fritt förfoga över andras material utan att fråga. Det är fildelaren som ska bestämma över kulturarbetarens arbete, inte han eller hon som producerat materialet.

Men hur tänker man då. Eller egentligen; Tänker man över huvud taget? När man läser vidare bland kommentarerna finner man även argument som att ”det ska vara gratis”. Vilket flum. Egentligen handlar det alltså om att man inte vill betala för sin musik, film eller sina böcker. Kulturarbetarna ska arbeta gratis för min skull. Vilket fantastiskt flum.

Låt de som vill ladda ner andras material från nätet abonnera på den tjänsten från sin bredbandsleverantör och då också betala en månatlig avgift som går till kulturarbetarna genom exempelvis STIM eller någon annan liknande organisation. Vill du inte betala kan det var fritt fram för kulturens intresseorganisationer att jaga dig. Avgiften drabbar då bara de som verkligen vill ladda ner musik, filmer eller böcker etc och inte oss andra som inte vill eller behöver.

Eller oss som har råd, moral och intresse att uppskatta kulturarbetarnas arbete. Och då har råd att köpa CD:n, se filmen på bio eller köpa boken eller gå till biblioteket och låna den.

Kommentera

